N141 Fase 2 komt er zeker

Op 15 april 2016, over deze onderwerpen: Dorpscentra, Mobiliteit en verkeer, Scholen & Onderwijs
Rotonde Oostham

Er is door de meerderheid altijd beweerd dat de werken van Fase 2 binnen het half jaar na het beëindigen van Fase 1 zou starten.

Echter tijdens de Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) van 16 februari 2016 kon men bij AWV (Wegen en Verkeer), die instaan voor de financiering van het gedeelte van de gewestweg, melden dat men in de budgetten tot 2020 geen budget voor de N141 voorzien heeft. Men vroeg dan ook om de planning te splitsen in het gedeelte dat gesubsidieerd wordt (de zogenaamde Modules 10 en 13 voor de veilige schoolomgeving) en het niet-gesubsidieerde deel (het stuk van de Nieuwstraat tot aan het nieuwe ronde punt. Voor het gesubsidieerde deel zijn de budgetten rond. Maar voor het niet-gesubsidieerde deel ontbreekt er dus op dit ogenblik 400.000 euro.

Reden te meer dus om op de gemeenteraad van 7 april te vragen hoe de vork nu juist in de steel zit.

400.000 euro is een peuleschil

Toen ik de vraag stelde, moest Schepen Ooms (CD&V) eerst verwijzen naar ons Huis-aan-Huis-blad, waarin we reeds een artikel aan dit onderwerp hadden gewijd. Daarna bevestigde hij dat de werken wel degelijk van start gaan.

"Wegen en verkeer moet inderdaad nog geld vrijmaken, maar het gaat hier over een bedrag van 400.000 euro op een totaal budget (Fase 1 + Fase 2) van 6,5 miljoen euro. De aanleg van de riolering en de veilige schoolomgeving nemen de grootste hap uit dit budget (en zijn gesubsidieerd door de hogere overheden). 400.000 euro is dus een peuleschil en wij zijn er 100% van overtuigd dat we die tegen dan wel gaan vinden. Ondertussen kunnen we wel al starten met de werken waar wel budget voor is.".

Men gaat dus in 2017 starten met het aankopen van de gronden die nodig zijn voor de werken. Daarna starten de werken rond De Zevensprong en aan de rotonde in Oostham. Het stukje tussen de Nieuwstraat en de rotonde,... dat volgt nog...

Farid Van Geldorp
Fractieleider N-VA Ham

Hoe waardevol vond je dit artikel?