Kernpunten

Creëren van bijkomende woongelegenheid

Gemeentebegroting in evenwicht zonder belastingverhogingen

Niet meer uitgeven dan je binnenkrijgt is voor ons niet zomaar een verkiezingsslogan, maar een uiting van verantwoord beleid. Onze inwoners dragen al genoeg bij tot het overheidsapparaat. Voor N-VA Ham is het dan ook ondenkbaar dat de fiscale druk nog verhoogt. De gemeente moet nauwlettend met de budgetten omspringen en goede keuzes maken.

Een wekelijkse markt in Ham

Er moet worden onderzocht of een wekelijkse markt in Ham tot de mogelijkheden behoort. Een markt heeft een stimulerende invloed die tot ver in de omgeving kan reiken.

De jeugd haar plaats in Ham teruggeven

De jeugd is de toekomst en zal dat altijd blijven. N-VA Ham wil, binnen de mogelijkheden van het gemeentelijk bestuur onze jeugd voorzien van een degelijke kinderopvang, een dynamische jeugdwerking, en de mogelijkheid onderzoeken om minstens de eerste twee jaren van het middelbaar onderwijs in Ham te kunnen afmaken.

Kansen voor ondernemende Hammenaars

Mensen die ondernemen zorgen voor dynamiek in elke samenleving, dus ook in Ham. Ondernemers dragen bij tot het creëren van werkgelegenheid, zorgen voor financiële inkomsten en bevorderen het sociale gebeuren. N-VA Ham is er dan ook rotsvast van overtuigd dat ondernemers, samen met het gemeentebestuur, steeds op zoek moeten gaan naar win-winsituaties. We willen dus actief meewerken aan de ontwikkeling van het ENA-bedrijventerrein “Zwartenhoek” en het regionaal bedrijventerrein in Genebos zonder de lokale middenstand uit het oog te verliezen.

Verbeteren van de verkeersveiligheid

De geplande inrichting van de gewestweg doorheen Oostham zal een van meest ingrijpende gebeurtenissen zijn van de volgende legislatuur. Dit zal met de nodige overlast gepaard gaan. N-VA Ham zal er op toezien dat de planning tijdig worden gecommuniceerd zodat kleine aanpassingen en verbeteringen nog mogelijk blijven. Bovendien dient de hinder voor omwonenden en handelaars tot een minimum beperkt te blijven. Verder zal N-VA Ham een oplossing trachten te zoeken om het zware verkeer uit deze dorpskernen te weren.

Voeren van een doordacht ecologisch energiebeleid

De gemeente voert een doordacht en haalbaar energiebeleid waarbij mature technologieën worden gebruikt die zichzelf terugverdienen zonder subsidies.

Creëren van bijkomende woongelegenheid

N-VA Ham zal ijveren voor goedkopere bouwgronden en koopwoningen via het aansnijden van wooninbreidingsgebieden in de huidige dorpskernen. Door de gunstige geografische ligging van Ham moeten we de kans grijpen om via kwaliteitsvolle nieuwe projecten onze gemeente aantrekkelijk te maken voor pendelaars.

Communiceren met de burger over en voor het beleid

Het gemeentebestuur werkt met open vizier, is herkenbaar en aanspreekbaar. Het betrekt burgers en organisaties bij zaken die hen aangaan. Het gemeentebestuur zoekt maatschappelijke steun, niet uitsluitend in de gemeenteraad en ambtelijke organisatie, maar discussieert ook met bewoners en organisaties.

Minder regels, meer verantwoordelijkheid

De gemeente gaat er van uit dat de burger voldoende gezond verstand heeft om de meeste dingen zelf te beslissen. Wie zijn zaken beheert als “een goed huisvader” wordt door de gemeente met rust gelaten. Het aantal gemeentelijke reglementen en regeltjes moet tot een minimum worden teruggebracht.

De Centra

Parkeerbeleid

De centra van Ham zouden een belangrijke bindende, economische en sociale factor voor de eigen inwoners en mensen van de omliggende regio moeten zijn. Bewoners van Ham moeten trots kunnen zijn op kleinschalige, kwalitatief goede en gezellige centra met een grote diversiteit en kwaliteit aan wonen, winkels en dienstverlenende instellingen.

Een aantrekkelijk centrum is niet alleen schoon en netjes, maar ook de inrichting van de openbare ruimten bepaalt in belangrijke mate de totale kwaliteit en gezelligheid als ontmoetingsruimte voor onze burgers. In het bijzonder dient hierin het historisch erfgoed tot zijn recht te komen.

Actiepunten

• De gemeente dient een actief, initiërend en daadkrachtig beleid te voeren.
  • Maatschappelijke, dienstverlenende en culturele instellingen moeten ter versterking van de kernen zoveel mogelijk in en rond deze kernen ingepland worden.
  • De inrichting van de openbare ruimte en bijbehorende verkeers‑ en parkeermaatregelen is niet alleen een zaak van ontwikkelaars en lokale middenstand, maar gaat ons allen aan en dient in alle openheid en met inspraak te worden ontwikkeld.
  • Een beoogde herwaardering van de kernen zien wij als een versterking van het maatschappelijk weefsel.
  • Voor een goed beheer en gebruik van de kernen wordt een overeenkomst tussen gemeente, vastgoedeigenaren en lokale middenstand tot stand gebracht. N-VA Ham wil onderzoeken of een wekelijkse markt alsook een seizoensgebonden boerenmarkt en/of een periodieke rommelmarkt tot de mogelijkheden behoren.
  • De gezelligheid in de kernen kan verbeterd worden door het stimuleren en goed op elkaar afstemmen van evenementen.
  • Het parkeren in Ham dient overal gratis te blijven.
  • In elk centrum moet een elektronisch informatiebord komen.

Onderwijs

Ham beschikt over een goed onderwijsaanbod voor het basisonderwijs. De scholen hebben niet alleen een onderwijskundige functie, maar tevens een belangrijke taak in de opvoeding van kinderen en het beleven van normen en waarden. Vanwege de invloed van de school op de vorming van kinderen is het van belang dat de school een veilige omgeving biedt.

Actiepunten

• N-VA Ham vindt het belangrijk dat de voor‑ en naschoolse opvang goed wordt geregeld.
  • Voldoende betaalbare kinderopvang en buitenschoolse opvang blijft een aandachtspunt.
  • N-VA Ham wil de optie onderzoeken om in onze gemeente een middenschool op te richten ter ondersteuning van de plaatselijke jeugd.

Jeugd

De jeugd is de toekomst en dat zal ze altijd blijven. Zonder haar nieuwe ideeën en enthousiasme zouden de maatschappij en onze gemeente snel verstarren en verzanden. De jeugd zorgt steeds voor een kritische en niet-alledaagse kijk op de dingen. N-VA Ham wil binnen de mogelijkheden van een gemeentelijk bestuur onze jeugd de ruimte verschaffen om zich te ontplooien en hen voor te bereiden op de volwassenheid. Het kan niet dat de jeugd daarvoor alternatieven moet zoeken in de naburige gemeenten.

Actiepunten

• De gemeente moedigt verenigingen aan om binnen de gemeente sportkampen en andere activiteiten te organiseren.
  • Vooraleer een beleidsbeslissing te nemen, voert het gemeentebestuur telkens de gezinstoets uit. Dit betekent dat ze nagaat welke gevolgen de voorgenomen maatregel zal hebben voor de gezinnen met kinderen.
  • De lokale overheid spoort de jongeren ertoe aan om zich, via jeugdorganisaties of in schoolverband, als vrijwilliger in te schakelen, dit als onderdeel van een algemene maatschappelijke vorming.
  • Het jongerenbeleid moet zoveel mogelijk in samenspraak met de jongeren en hun omgeving tot stand komen.

Openbare orde en veiligheid

De N-VA vindt het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt in een welvarend Ham. Iedereen moet op straat kunnen lopen zonder de angst slachtoffer te worden van criminaliteit of asociaal gedrag. Criminaliteit en gevoelens van onveiligheid hangen samen met de kwaliteit van de openbare ruimte en sociale controle. Met name alertheid van het gemeentebestuur en de politie is een vereiste voor een veilige buurt of wijk. Daarom moet vervuiling en vormen van overlast aangepakt worden. Maar ook de burgers zelf kunnen bijdragen aan de veiligheid en sociale controle in hun buurt of wijk door zelf het goede voorbeeld te geven en zo nodig anderen daarop aan te spreken.

Actiepunten

• Voor een doeltreffende aanpak van kleine en grote criminaliteit is regionale samenwerking, gecombineerd met wijkgerichte aansturing op lokaal niveau een noodzaak.
  • Om de veiligheid in de gemeente te bevorderen maken het gemeentebestuur, gemeentelijke diensten, maatschappelijke organisaties en bewonersorganisaties concrete afspraken over onveilige plaatsen, toezicht in de wijk en buurtbetrokkenheid. Initiatieven zoals het Buurt Informatie Netwerk zoals WhatsApp verdienen alle steun.
  • Om de veiligheid en het veiligheidsgevoel te bevorderen moet een bereikbare en aanspreekbare wijkagent regelmatig aanwezig zijn.
  • Voor preventie is voorlichting en samenwerking tussen alle betrokken instanties noodzakelijk.
  • Er dient specifiek aandacht te gaan om het zwerfvuil terug te dringen.
  • Voorlichting over de gevaren van allerlei soorten verslaving is een permanente taak, waarbij drughandel/gebruik streng dient te worden aangepakt.
  • De veiligheid dient in gezamenlijk overleg tussen lokale middenstand, politie en andere diensten te worden bevorderd.
  • Er dient een actief misdaadpreventiebeleid gevoerd te worden.
  • Een goede openbare verlichting (ook van fietspaden) en een degelijk onderhoud van het openbaar domein dragen bij tot meer veiligheid.
  • Voor de N-VA blijft investeren in veilige fiets- en voetpaden en veilige oversteekplaatsen een topprioriteit. De wegeninfrastructuur moet worden  aangepast aan het optimale snelheidsregime. Goed onderhouden wegen, fiets- en voetpaden blijven een belangrijk aandachtspunt.
  • De N-VA is voorstander van realistische en eenvormige snelheidsbeperkingen en van vlotte overgangen van de ene snelheidszone naar de andere en dit met de nodige visuele ondersteuning (bv. poorteffect). Zones 30 rond scholen of andere snelheidsbeperkingen die functioneel zijn op bepaalde dagen of tijdstippen worden op elektronische wijze aangegeven, gecontroleerd en beteugeld.
  • De N-VA verzet zich tegen het opleggen van boetenquota’s aan de politiezones. Doelstelling mag niet zijn zoveel mogelijk verkeersboetes innen, maar wel de verkeersveiligheid verbeteren.

Leefbaarheid en openbare ruimte

Veilige en schone wijken en buurten zijn een minimale voorwaarde om zich thuis te voelen. Dit is echter niet genoeg; ook de eigen verantwoordelijkheid en sociale en educatieve aspecten spelen een rol. Werken aan de leefbaarheid van onze gemeente is een continu proces. De sleutel tot succes is een aanpak die tot stand komt in samenspraak met de burgers. Zij dienen ook betrokken te worden bij de uitvoering. Pas als de inbreng van de betrokkenen van meet af aan serieus wordt genomen ontstaat een draagvlak voor goede oplossingen. De kwaliteit van de openbare ruimte is medebepalend voor een goed leefklimaat.

Actiepunten

• Een integrale aanpak van wijkactiviteiten dient bevorderd te worden.
  • Voor informatie-uitwisseling en sociale binding maakt de gemeente gebruik van de meest geschikte media.
  • Het groen- en bomenbestand dient te worden gehandhaafd en zo nodig aangevuld te worden.
  • De integratie van de Biodiversiteit en alle beleidsdomeinen zoals Natuur, Landbouw, Bebouwing, Economische activiteiten, …
  • Bewoners moeten zo veel mogelijk worden betrokken bij het uitvoerend beleid in hun buurt en wijk.
  • N-VA zet zich in om een knabbel- en speelbos te realiseren.
  • Goed onderhoud van openbaar groen, de wegen en voetpaden blijft een van de aandachtspunten van ons beleid!
  • De N-VA zet zich in voor schone en keurige straten en pleinen. Dit vergt zowel inspanningen van de eigen gemeentediensten, als het overtuigen van de bevolking om mee zorg te dragen voor het openbaar domein.

Cultuur

Eigentijdse voorzieningen geven een impuls aan het verenigingsleven.

Een ander belangrijk onderdeel van ons cultuurbeleid is het monumentenbeleid. Er is helaas al onnodig veel cultureel erfgoed verloren gegaan. Daarom moeten we zorgvuldig met de nog bestaande monumentale panden en waardevolle straatbeelden omgaan

Actiepunten

• Onze culturele voorzieningen dienen voor al onze burgers bereikbaar en toegankelijk te zijn.
  • De openbare bibliotheekvoorziening moet voortdurend up-to-date worden gehouden en gemoderniseerd indien noodzakelijk.
  • Onze culturele instellingen worden aangemoedigd om betaalbaar te blijven.
  • Kunst in de openbare ruimte wordt waar mogelijk in samenwerking met direct betrokkenen gestimuleerd.
  • Ham is een Vlaamse gemeente. Het is noodzakelijk dat iedereen dezelfde taal spreekt. Wie geen Nederlands kan, snijdt zich af van de gemeenschap en ontzegt zich kansen. Er moet ingezet worden op taalkennis.
  • Waar mogelijk zullen fouten uit het recente verleden hersteld worden of zullen maatregelen genomen worden om te verwijzen naar deze oorspronkelijke toestand. Als N-VA zullen wij zorg dragen voor ons historisch cultureel erfgoed.
  • N-VA onderzoekt de mogelijkheid voor een multifunctionele evenementenhal.
  • De gemeente voorziet een staanplaats voor de Hamse carnavalswagens.

Zorg en Welzijn

Zorg en welzijn

Wij willen een ruimhartig en op maat aangepast sociaal beleid voeren. Misbruik dient echter streng te worden aangepakt.

Veel ouderen en andersvaliden hebben extra zorg en aandacht nodig omdat zij vanwege een slechte gezondheid of een handicap kwetsbaar zijn. Onder meer via het O.C.M.W. moet de gemeente haar verantwoordelijkheid opnemen. Ook voor deze mensen moeten er maatregelen worden genomen opdat zij in onze samenleving zo goed als mogelijk kunnen blijven functioneren. Het algemeen uitgangspunt hierbij is dat getracht moet worden zoveel mogelijk de zelfredzaamheid te bevorderen. Om het O.C.M.W.-beleid betaalbaar te kunnen houden zal bij het verstrekken van voorzieningen meer naar de financiële situatie van de aanvrager worden gekeken.

De eenzaamheid is voor veel ouderen een probleem. Het welzijnsbeleid dient hieraan meer aandacht te geven. Ondanks de inspanningen van hulpverleners en zorginstellingen is er een tekort aan zorg en aandacht.

Dit probleem wordt maar voor een deel opgevangen door mantelzorg en vrijwilligers. De steeds ouder wordende samenleving vraagt om een daarop aangepast beleid. De diverse adviesraden van Ham worden dan ook nadrukkelijk betrokken bij deze beleidsterreinen.

De inzet van vrijwilligers is onmisbaar en ondersteuning van hun werk is noodzakelijk. In het bijzonder willen wij aandacht vragen voor de sociale meerwaarde die buurthuizen en andere ontmoetingsplaatsen kunnen hebben bij het wijk‑ en buurtbeheer.

De gemeente heeft een grote verantwoordelijkheid bij het preventiebeleid met betrekking tot deze problemen. Met hulpverlenende instanties dient samenwerking tot stand te worden gebracht en er moet een goede afstemming komen tussen preventie en hulpverlening.

Actiepunten

• Het O.C.M.W. moet een klantvriendelijke, effectieve en doelmatige organisatie zijn, waarbij de mens centraal staat.
  • Voorlichting krijgt extra aandacht. De informatie moet op de doelgroep afgestemd zijn.
  • Het is de taak van het O.C.M.W. om burgers, die niet op eigen kracht actief aan onze samenleving kunnen deelnemen, te helpen.
  • Het andersvalidenbeleid dient eenvormig te zijn op alle bestuursdomeinen.
  • N-VA Ham kiest voor een zorg- en welzijnsbeleid dat activerend is voor hen die nog kunnen werken en toereikend is voor hen die dat niet meer kunnen.
  • De verstrekking van voorzieningen in het kader van het O.C.M.W.‑beleid zal zoveel als wenselijk en mogelijk is, worden bepaald aan hand van de financiële situatie.
  • Aandacht moet worden besteed aan volledige integratie. De kennis van het Nederlands, van wetten en gewoonten is een belangrijke voorwaarde voor nieuwkomers om zich in onze gemeente te vestigen. De gemeente dient hiervoor een actief en stimulerend beleid te voeren.
  • Sommige ouderen dreigen in een isolement te raken. Het gemeentelijk welzijnsbeleid bevordert via persoonlijke benadering en activiteiten de contacten tussen en met ouderen.
  • Er dient een samenhangend beleid ontwikkeld te worden ter ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.

Sport voor allen

N-VA Ham wil zich inzetten voor het toegankelijk houden van een breed aanbod van sport‑ en recreatievoorzieningen. We streven voor de diverse clubs en individuele sporters naar een betaalbare sportbeoefening voor jong en oud. Ook in het kader van de volksgezondheid is het belangrijk dat burgers kunnen deelnemen aan diverse sport‑ en recreatieactiviteiten. Hoewel Ham redelijk goede sportaccommodaties bezit, zijn een aantal voorzieningen aan vernieuwing en soms aan uitbreiding toe.

Actiepunten

• De sport‑ en speelvoorzieningen dienen in een veilige en goede staat gehouden te worden.
  • Sport als sociaal bindmiddel dient aandacht en invulling in de wijk te krijgen. De gemeente ondersteunt het organiseren van sport en spelactiviteiten, bij voorkeur georganiseerd door de plaatselijke sportverenigingen.
  • De aandacht voor de amateur- en recreatiesport dient het centrale uitgangspunt voor het sportbeleid te zijn.
  • Ontbrekende schakels in het fietsroutenetwerk en fiets-o-strade moeten worden toegevoegd.
  • Het Albertkanaal meer inzetten voor watersport en recreatie.

Verkeer en vervoer

Een leefbare en vitale gemeente stelt eisen aan de mobiliteit. Dit kan niet los gezien worden van verkeers‑, parkeer‑, veiligheids‑ en milieuaspecten. Wenselijk is een integraal beleid dat recht doet aan het belang van de leefbaarheid van de gemeente. De diversie vervoersmiddelen worden in de gehele gemeente zo goed als mogelijk op elkaar afgestemd.

In het belang van maatschappelijke deelname van het toenemend aantal ouderen en andersvaliden is het gewenst binnen de gemeente te blijven zoeken naar de meest optimale vervoersmogelijkheden.

Actiepunten

• Met betrekking tot parkeerplaatsen dient nadrukkelijk rekening te worden gehouden met de belangen en wensen van bewoners van omliggende straten.
  • Voor de verkeersveiligheid in de wijken kiezen wij voor een aangepaste weginfrastructuur.
  • Het op andersvaliden gericht gemeentelijk beleid dient in samenspraak met de adviesorganen te komen tot bereikbare en toegankelijke bushaltes, openbare gebouwen en parkeerplaatsen.
  • Veilige fietspaden en aanbod van overdekte fietsenstalling.
  • Vooral rond de scholen dienen zo nodig extra maatregelen genomen te worden om de veiligheid van de kinderen te bevorderen, waarbij ook een belangrijke verantwoordelijkheid ligt bij de ouders.
  • Het gemeentelijke mobiliteitsplan moet worden geëvalueerd en geactualiseerd.
  • De N-VA wil bekijken waar de voorrang van rechts kan worden afgeschaft.
  • Bij wegenwerken dient de hinder tot een minimum herleid te worden.
  • Vrachtwagens dienen op en beveiligde plaats te kunnen parkeren i.p.v. de woonkernen.
  • N-VA ijvert voor een geluidsbuffer langs de autostrade om de leefbaarheid voor de omwonende te bevorderen.

Kernen en buitengebied

Ham heeft meerdere kernen. Het centrale beleidsuitgangspunt voor de N-VA is dat deze kernen hun eigen karakter moeten kunnen blijven behouden. Daarnaast dient de leefbaarheid, veiligheid en sociale samenhang bevordert te worden zonder een afbreuk te doen aan die eigenheid.

Alhoewel in de voorgaande delen aandacht is gegeven aan dit item, willen wij naast de meer algemene uitgangspunten voor elke kern, de desbetreffende specifieke actiepunten hier nog eens herbevestigen.

Actiepunten

• Elk RUP dient met voortvarendheid te worden vastgesteld om eenieders belangen zoveel mogelijk veilig te stellen.
  • We blijven in samenspraak met de provincie streven naar een efficiënt en kostendekkend openbaar vervoer.
  • Land- en tuinbouw dienen voldoende mogelijkheden te hebben en te houden voor een normale bedrijfsontwikkeling.
  • De geplande fase 2 van de herinrichting van de N141 moet in detail worden besproken met de burgers.

Ruimtelijke ordening, woonbeleid en economie

Optimaal gebruik van de beperkte ruimte vraagt een geordende aanpak met actuele bestemmingsplannen. Het vergt het ontwikkelen van veilige en effectief ingerichte bedrijventerreinen. Het sociaaleconomisch beleid is in de eerste plaats gericht op stimuleren en creëren van werkgelegenheid.

Actiepunten

• Het beleid ten aanzien van duurzaamheid bij de ontwikkeling van de gemeente Ham dient waar mogelijk geoptimaliseerd te worden.
  • N-VA Ham vindt het belangrijk dat ook in de centra voldoende woningen voor de eigen inwoners kunnen worden gebouwd.
  • Aandacht voor de kwaliteit van woonomgeving en wijk waarbij mogelijke verwaarlozing actief wordt bestreden. Er moet een proactief beleid worden gevoerd ter bestrijding van leegstand.
  • Bij de ontwikkeling van bedrijventerreinen moet nadrukkelijk gekeken worden naar de kwaliteit van de inrichting en de kwantiteit van de werkgelegenheid.
  • De gemeentelijke diensten moeten een contactpunt voorzien voor duurzaam bouwen. De gemeente heeft hier een voorbeeldfunctie te vervullen.

Milieu

Bij de invulling van de steeds minder beschikbare ruimte moeten we, mede in het kader van duurzaamheid, uitgaan van een zo goed mogelijke afstemming met natuur en milieu en een zuinig gebruik van de ruimte en energie. Het is voor ons vanzelfsprekend dat in het beleid het milieu in samenhang met bouw‑ en gebruiksaspecten voor bedrijventerreinen wordt bekeken.

Actiepunten

• De gemeente zorgt voor behoud, herstel en ontwikkeling van natuur- en landschaps-waarden.
  • De bestemmingsplannen worden geactualiseerd en gehandhaafd mede ten behoeve van een betere bescherming van natuur, landschap, cultuurhistorische elementen en waterlopen.
  • Er moet een haalbaarheidsstudie komen naar het plaatsen van hernieuwbare energie op openbaar domein.
  • Op het openbaar domein dienen voldoende vuilnisbakken te worden voorzien die regelmatig leeg gemaakt worden.
  • Het huisvuil dient wekelijks opgehaald te worden.

Bevorderen, niet betuttelen

Via allerlei infovergaderingen en adviesraden wekken gemeentebesturen de indruk te luisteren naar hun inwoners. Inspraak is natuurlijk zeer belangrijk, maar ‘uitspraak’ – de burgers actief betrekken bij de uitvoering van het beleid – is nog beter. Uiteraard is het de verantwoordelijkheid van verkozen politici om beslissingen te nemen. Maar dat neemt niet weg dat ook de inwoners hun rol moeten spelen bij de uitvoering van dat besliste beleid. Inburgeringscoaches die nieuwkomers vrijwillig helpen met hun integratie, jeugdverenigingen die zwerfvuil opruimen, buurtcomités die parkjes en speelpleinen in de buurt onderhouden, … Inwoners verantwoordelijkheid geven om zelf actie te ondernemen, daar gaat het om.

Actiepunten

• De gemeentelijke organisatie dient voor bedrijven en speciale projecten meer te werken in de vorm van  management en een centraal aanspreekpunt.
  • De lokale overheid moet partners zoeken, zoals wijkraden, buurtcomités en eventueel belangenorganisaties. In de beleidsvoorbereiding moet een dialoog op gang worden gebracht d.m.v. hoorzittingen en inspraakvergaderingen. Dit gaat veel verder dan loutere infoavonden om kant-en-klare plannen voor te stellen. Problemen moeten eerst, samen met de betrokkenen, onderzocht en geduid worden. Vervolgens wordt naar (verschillende) oplossingen gezocht en pas dan is een dossier beslissingsrijp. Op deze manier wordt er concreet gedecentraliseerd, komt er echte inspraak tot stand en zullen de mensen zich betrokken voelen. Dit alles waarborgt dat beslissingen door de inwoners gedragen worden.
  • De gemeentelijke communicatie moet objectief, zakelijk, correct, volledig, snel en vooral voor iedereen verstaanbaar zijn. Personencultus en al dan niet verkapte propaganda voor de burgemeester en de schepenen zijn strikt te mijden.
  • Kleinschalige projecten tonen aan dat participatie rendeert. Akkoorden worden afgesloten tussen bestuur en buurten. Het zijn samenwerkingsakkoorden met een tijdsplanning en wederzijdse afspraken. Doel is de levenskwaliteit in de buurten te verhogen en de betrokkenheid van de bewoners te optimaliseren. De betrokken partijen zijn de bewonersgroepen en het gemeentebestuur.

Overheid en burger

Het gemeentebestuur werkt met open vizier, is herkenbaar en aanspreekbaar. Het betrekt burgers en organisaties bij zaken die hen aangaan. Een goed gemeentebestuur zoekt maatschappelijke steun, niet uitsluitend in de gemeenteraad en ambtelijke organisatie. Integendeel: bestuurders, gemeenteraadsleden en ambtenaren trekken er op uit om discussies en samenwerkingsverbanden tussen bewoners, organisaties en gemeente op gang te brengen. Zo wordt beleid gemaakt, zo worden problemen opgelost, zo wordt de gemeente bestuurd.

Actiepunten

• Op de website van de gemeente wordt een procedurelijst gepubliceerd, die aangeeft in welk stadium een bepaald project zich bevindt en welke beroepsmogelijkheden aanwezig zijn.
  • College‑ raadsbesluiten en ‑voornemens dienen met eventuele minderheidsstandpunten gepubliceerd te worden.
  • Het internet wordt actief gebruikt als een interactief informatie‑ en communicatiemiddel met de burger.
  • Informatiebijeenkomsten van raad en commissies zijn openbaar, of het moet duidelijk en aantoonbaar zijn dat daardoor personen of de gemeente forse schade lijden.
  • Het recht op informatie van de burgers moet te allen tijde worden gerespecteerd.
  • Naast de eventueel wettelijk noodzakelijke inspraak dienen de burgers bij ingrijpende maatregelen in een vroegtijdig stadium inspraak en/of informatie te worden gegeven.
  • In de voor burgers bedoelde schriftelijke en mondelinge informatie dient voor ieder begrijpelijk te zijn en dus moet ambtelijke taal zoveel mogelijk vermeden worden.
  • Publieksdiensten dienen de vraag van de klant centraal te stellen en zo snel als mogelijk te worden afgehandeld.
  • Onze taal is het Nederlands en dit is de enige taal die wordt gebruikt in de communicatie tussen burger en bestuur.

Ondernemers stimuleren

Ondernemers zijn, net als alle inwoners, klanten van het gemeentebestuur. In het kader van een administratieve vereenvoudiging moeten ondernemers terecht kunnen op één centraal ondernemersloket, met gespecialiseerde ambtenaren waarvan er telkens één fungeert als persoonlijk aanspreekpunt voor iedere nieuwe ondernemer.

Hoewel de focus nu vooral op KMO’s ligt, moeten we – vanwege de hogere impact op de werkgelegenheid – ook industriële bedrijven aantrekken.

Bij ontginnen van bedrijfsterreinen moet de toekomstige werkgelegenheid dan ook een belangrijk criterium zijn.

• Vereenvoudigde administratie voor ondernemers
  • Jonge starters en KMO’s worden ondersteund door in de gemeente één KMO-ambtenaar als contactpersoon aan te duiden, die hen als een uniek aanspreekpunt doorheen het hele administratieve traject loodst.
  • Alle gemeentelijke formulieren/attesten moeten systematisch digitaal beschik­baar worden gesteld en al deze formulieren/attesten moeten ook online kunnen worden ingediend.
  • Een optimale communicatie vanuit de gemeente met de lokale be­drijfswereld.
  • Er komt een optimale invulling en benutting van de bestaande bedrijventerrei­nen.

Gemeentelijke financiën op orde

Nu vrijwel alle financiële reserves zijn opgegaan in diverse prestigeprojecten dient een behoedzaam financieel beleid ontwikkeld te worden.

Actiepunten

• Bij de start van de nieuwe bestuursperiode dient een goede analyse gemaakt te zijn van de dan aanwezige financiële situatie in relatie tot de noodzakelijk uit te voeren plannen, eventueel aangevuld met nieuwe initiatieven. Op basis hiervan dient een prioriteitstelling, fasering en financiële dekking te worden aangegeven.
  • Niet meer uitgeven dan je binnenkrijgt is voor ons niet zomaar een verkiezingsslogan, maar een uiting van verantwoord beleid. Onze inwoners dragen al genoeg bij tot ons overheidsapparaat. Voor N-VA Ham is het dan ook ondenkbaar dat de fiscale druk nog verhoogt. Onze gemeente moet nauwlettend met de budgetten omspringen en goede keuzes maken.
  • In principe moeten de tarieven voor de gemeentelijke dienstverlening kostendekkend zijn, maar de kostenkant moet daarbij ook reëel zijn.
  • De N-VA hoedt er zich voor dat Ham niet te veel macht afstaat aan boven- en intergemeentelijke organen. Door het systeem van de getrapte vertegenwoordiging bestaat er in de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden nog altijd een democratisch deficit. Bovendien worden in dit systeem projecten aan de gemeenten opgedrongen. De deelname aan en werking van dergelijke samenwerkingsverbanden moet regelmatig worden geëvalueerd.

Bestuur en organisatie

De N-VA kiest voor een brede maatschappelijke vertegenwoordiging in het gemeentebestuur, waarbij betrokkenheid met de samenleving een eerste vereiste is.

Voor een goede belangenbehartiging is het tevens noodzakelijk aandacht te hebben voor de kwaliteit van onze vertegenwoordigers, vooral als het gaat om leden van het dagelijks bestuur. De belangen van een gemeente met een organisatie van tientallen medewerkers en een begroting van ettelijke miljoenen euro zijn zo groot, dat bestuurlijke kwaliteit onontbeerlijk is bij de keuze van schepenen. De schepenen dienen vlot bereikbaar en beschikbaar te zijn en een directe maatschappelijke binding te hebben met onze gemeente.

De gemeentelijke organisatie moet meer aandacht besteden aan de behartiging van de belangen van de burgers. Het is hierbij zeer wenselijk dat, voor zover dit nog niet het geval is, ook de ambtelijke top voeling heeft met de plaatselijke problematiek.

Actiepunten

• Bij de keuze van een schepen moet naast maatschappelijke betrokkenheid, de bestuurlijke kwaliteit voor ons een belangrijk criterium zijn. Hierbij behoort ook dat onze kandidaten binnen de gemeenschap sociaal geëngageerd dient te zijn.
  • Indien de verkiezingsuitslag het toelaat en tot een inhoudelijk akkoord kan worden gekomen, is de N-VA bereid zijn verantwoordelijkheid te dragen in het dagelijks bestuur.
  • De gemeente dient geen gemeenschappelijke regelingen aan te gaan of er moet duidelijk sprake zijn van een nadrukkelijk voordeel voor de gemeente en haar inwoners.
  • De cultuur van de organisatie dient zodanig te zijn dat een goede dienstverlening en bereikbaarheid voor de burger vanzelfsprekend is.
  • Er dient een analyse gemaakt te worden van de noodzakelijke ambtelijke taken en de daarbij horende en benodigde middelen.
  • De publieke dienstverlening moet gediversifieerd worden waarbij er de combinatie is van diverse moderne technologieën en een standaard loket.