Alternatief voorstel voor het kruispunt met Gerhoeven

Op 7 november 2013

Over de verschillende partijgrenzen heen leeft er eenzelfde gevoel. De huidige oplossing voor de kruispunten N141/Gerhoevenstraat en N141/Lindestraat/Putstraat is geen goede oplossing. Zelfs de meerderheid vindt het geen ideale oplossing, maar er is geen volwaardig alternatief.

 Maar klopt dit wel? Neen. Er zijn wel degelijk alternatieven beschikbaar.

 N-VA Ham heeft op de gemeenteraad van 7 september haar alternatief voorgesteld.

 Werken met een voorsorteerstrook

De voorsorteerstrook, in de huidige plannen voorzien ter hoogte van de Lindestraat verschuiven we naar de Gerhoevenstraat. 

Uiteraard heeft dit enkele gevolgen voor de betrokken straten en hun verbinding met de N141.

ð  De Heerbaanstraat

  • wordt enkelrichting tot het kruispunt met de Putstraat.
  • Het verkeer van de N141 kan de Heerbaanstraat inrijden.
  • uitgaand verkeer moet via de Putstraat (of Waterstraat, ...) .
  • Fietsers mogen de Heerbaanstraat in en uitrijden.

ð  De Gerhoevenstraat

  • Verkeer uit Oostelijke richting kan nog steeds zoals nu de Gerhoevenstraat indraaien of rechtdoor rijden richting kanaal.
  • Verkeer uit Westelijke richting 
    • kan via de voorsorteerstrook aanschuiven om de Gerhoevenstraat in te draaien.
    • kan rechtdoor blijven rijden richting Oostham
  • Verkeer komende uit de Gerhoevenstraat wordt verplicht om rechts te volgen (richting kanaal).
  • Verkeer richting Oostham moet rijden via de Olmensesteenweg.

ð  Lindestraat

  • Deze straat knippen. Dit heeft als voordeel dat men deze straat niet als sluipweg kan gebruiken en er verdwijnt een conflictpunt met de N141.

ð  Speelstraat

  • de huidige oversteekplaats zal ongeveer samenvallen met het begin van de voorsorteerstrook. Om dit veiliger te maken raden we aan om hier te werken met een verhoogd plateau, met paaltjes/hekwerk. (FOP en Bajonet)

ð  De bushalte voor de bibliotheek moet verplaatst worden richting de Pastorie en kan zo mee geïntegreerd worden in de totale ontwikkeling van het plein. Dit was ook de mening van de jury bij deze wedstrijd.

  • De Pastorie krijgt een toegangsweg via de Wilgenstraat, dus de hinder is minimaal
  • Het gemeenteplein kan, dankzij de verplaatsbare blokken, op meerdere plaatsen opengesteld worden, zodat ceremoniewagens ook geen hinder ondervinden.

 De N-VA-fractie is ervan overtuigd dat dit voorstel een volwaardig alternatief is voor het voorstel van het schepencollege, waar al het verkeer richting Balen door de Lindestraat moet rijden.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is